علی اصغر امیری
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
گرایش منابع انسانی و رفتار سازمانی
پژوهشگر حوزه مردم و فرهنگ
وقتی در مورد مارکتینگ صحبت می کنیم، بماند که خیلیها در وهلهی اول مارکتینگ رو از فروش هم تمیز نمیدهند، مارکتینگ در صنایع تولیدی را نیز با مارکتینگ در صنایع خدماتی (یا مبتنی بر خدمات) خلط میکنند.
این توهم که مارکتینگ در صنایع خدماتی با مارکتینگ در صنایع تولیدی تفاوتی ندارد شاید ریشه در سطحی نگری و کژاندیشی در مورد مفاهیم است. بارها گفتهام:
اگر مفاهیم به درستی درک نشوند، ابزارها به نادرستی استفاده میشوند!
گاهی واژگان آنقدر تکرار می شن که ماهیت و مفهوم شون گم میشه. یکی از این واژگان، "مدیریت" است.
مدیریت چیست؟ میتونه علم باشه، میتونه هنر باشه و هم میتونه حرفه باشه.
خیلی وقت نیست که وارد رشتهی مدیریت شدم، اگه دوران دانشجویی رو هم بذارم روش کمتر از 5 سال. توی این مدت هم توفیق داشتم که در کانونهای ارزیابی مختلفی حضور داشته باشم و با مدیران مختلفی گفتگو کنم. یه چیزهایی یاد گرفتم و یه چیزهایی رو هم با بقیه به اشتراک گذاشتم و یادگیریشون رو تسهیل کردم. ولی چیزی که اغلب به نظرم مهم بوده اینه که نگاهمون و رویکردمون و نگرشمون به مقوله "مدیریت" چطور است.
علی اصغر امیری
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
گرایش منابع انسانی و رفتار سازمانی
پژوهشگر حوزه مردم و فرهنگ